#22 - det här upprör mig



Efter att ha kollat på någon film med förra klassen någon gång, något år upptäckte jag att jag blir upprörd av när barn och kvinnor inte får bestämma över sina egna liv.
I filmen var det någon pappa som sa åt dottern att hon inte fick hänga med killen hon hängde med. Faktiskt så tror jag att de gillade varandra som mer än vänner, men i alla fall. Flickan och hennes familj var muslimer och då brukar det, vad jag har lärt mig, vara så att det är pappan, som alltid drar med sig mamman, som bestämmer vem dotterns man ska bli (jag är inte rasist!).
Killen var dansk (eftersom filmen utspelade sig i Danmark, logiskt). Men då blev jag sur. Man ska ju få hänga med vem fan man vill utan att ens farsa bryr sig!!
Sen fortsatte i alla fall filmen och hon började träna hemma (de träffades på något kampsportcenter, som hon var tvungen att sluta med för farsan för det inte var någon 'tjejsport') och en dag var hon i sitt rum (hon trodde hon var ensam hemma - hon fick ju inte träna annars) och gjorde situps för sig själv. Hon blir lite svettig och det börjar bli jobbigt. Då rycker mamman (tror jag) upp dörren och frågar vad hon håller på med. Mammans blick säger då allt; hon trodde att flickan låg med någon där inne! Snabbt drar flickan fram en bok och säger att hon pluggar. Mamman typ suckar och skriker att dottern måste sluta träna.
Det är sådant jag stör mig på. Kan inte döttrarna få ha ett eget liv?!?

Jag blir säkert upprörd över fler saker, men jag kommer inte på något annat nu.

Kommentarer

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail:

URL/Blogg:

Kommentar: